Flavorly.se – Blogginlägg

Valt bolag: www.flavorly.se (fiktivt företag som säljer köksprodukter, samt har en blogg där de delar recept och olika matrelaterade guider.)

Primärt sökord: ”köksredskap”

 Sökvolym: ”1k – 10k” (+900% year month change)

Sekundära sökord:

”kökstillbehör ”, ”1k – 10k ”

”köksutrustning ”, ”1k – 10k ”

”köksverktyg”, ”100 – 1k ”

”köksredskap i trä”, ”100 – 1k ” (+900% year month change)

”smarta köksredskap”, ”100 – 1k”

”gastromax köksredskap”, ”100 – 1k”

”rosti köksredskap”, ”100 – 1k” (+900% year month change)

”fiskars köksredskap”, 100 – 1k” (+900% year month change)

Sökfrågor/longtail:

  • Vad erbjuder Flavorly för köksredskap?
  • Vilka är de grundläggande köksredskapen att ha i köket?
  • Vilka märken är de största för köksredskap och köksutrustning?
  • Hur ska man välja material för köksredskap?

Motivering till gjorda val:

Jag valde att göra en kategoritext för köksredskapssidan för ett företag som säljer köksprodukter. Det primära sökordet är ”köksredskap”, vilket efter flera Google sökningar samt genom att kolla volymen genom Keyword Planner, verkar vara det mest använda ordet när det kommer till denna typ av produkt. Andra ord som ofta dök upp, både i Keyword Planner som förslag och genom Google-sökningar, var synonymer så som ”köksutrustning”, ”kökstillbehör” och i mindre utsträckning ”köksverktyg”. Dessa synonymer använde jag som sekundära sökord eftersom de används frekvent av personer som söker efter denna typ av produkt och därför bör användas. Jag använder det primära sökordet i metatiteln, metabeskrivningen och i alla H1:or. De sekundära sökorden använder jag också i dessa förutom i H1:orna, och använder de istället i paragraftexterna.

Andra sökord som användes i paragraftexterna är de som kombinerar det primära sökorder med antingen märken, beskrivande ord eller material. Dessa sökord/sökfraser visade sig vara relativt populära med hög volym enligt Keyword Planner vilket tyder på att de är värda att använda i texten. För att vara värda att satsa på bör de ha en sökvolym på minst 100 sökningar per månad, även om de är sekundära sökord. Detta anser jag för att det ska kännas värda att satsa på och att man inte använder sig av sökord som folk inte använder i verkligheten.

Sökfraserna som jag valde ut fick jag inspiration till genom frågorna som dyker upp på Google när man söker på exempelvis ”köksredskap”. Dessa frågor, kombinerat med egna idéer, valde jag att använda till H2:orna och besvarade även i paragraftexterna. Där fick jag möjlighet att både ge värde till kunderna genom att besvara vanliga frågor direkt på webbplatsen, samt att använda de sekundära sökorden i SEO-syfte.

För att hitta sökorden använde jag som tidigare sagt Keyword Planner och googlingar, men också med search intention i åtanke. Frågorna som dyker upp när man söker på det primära sökordet tyder också på intentionerna som kan finnas med människors sökningar. Synonymerna som används som sekundära sökord är ord som folk kanske väljer att använda istället för det primära, vilket gör dem värda att inkludera och använda. Sökfraserna som kombinerar ett ord med ett annat, t.ex. smarta köksredskap” eller ”gastromax köksredskap” kan troligen användas av människor som letar efter just detta. Eftersom dessa ord används i paragraftexterna, samt länkas specifikt till genom interna länkar, finns det en större chans att kategorisidan dyker upp i folks sökresultat.

Metatiteln och metabeskrivningen är väldigt viktiga för att fånga människors uppmärksamhet och visa att webbplatsen är värd att besöka och förhoppningsvis göra ett köp ifrån. När jag skapade metatiteln ville jag att den skulle vara tydlig, förklarande, inkludera en CTA samt namn på webbplatsen för att skapa brand awareness. I både metatiteln och metabeskrivningen ville jag även använda det primära sökordet samt synonymer av detta. Liten detalj är att hålla dessa texten inom 50-60 tecken (metatitel) och 150-160 tecken (metabeskrivning), för att de inte ska bli ”avklippta” på sökresultatssidan.

URL-en behöver också vara SEO-optimerat, vilket jag åstadkommit genom att använda det primära sökordet, samt ett av de sekundära sökorden. Detta är även H1:an i texten. Det viktigaste sökordet bör vara placerat i början av URL:en för det ska vara så optimerat mot SEO som möjligt. Sedan har jag använt små bokstäver samt bindestreck istället för mellanslag för att det ska vara läsbart. Eftersom det är en kategorisida ligger denna också under /kategorier-sektionen.

Vidare har jag använt mig av interna länkar till relevanta sidor som leder läsaren vidare på webbplatsen, samt visar för Google att sidorna vi har är av bra kvalitet.Alt-texten för bilden är beskrivande, samt använder sig av vissa av sökorden.

Kategorisida

Metatitel: Köksredskap – Köp köksutrustning online | flavorly.se

Metabeskrivning: Utforska Flavorlys breda sortiment av köksredskap, köksutrustning och kökstillbehör! Hos oss kan du handla allt du kan tänkas behöva för matlagning i ditt kök.

Url / webbaddress: https://www.flavorly.se/kategorier/koksredskap-och-koksutrustning/

<H1>Köksredskap och köksutrustning</H1>

I vårt breda sortiment av köksredskap, köksutrustning och kökstillbehör kan du hitta allt du behöver. Matlagning kräver, som vilket annat hantverk som helst, rätt och välfungerande redskap för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Här på Flavorly.se hittar du allt från högkvalitativa stekspadar till ergonomiska potatisskalare.

<H2>Vad erbjuder Flavorly för olika köksredskap?</H2>

Flavorly är stolta att kunna erbjuda det allt du behöver inom kök och matlagning genom ett brett sortiment bestående av redskap, utrustning och tillbehör av hög kvalitet. Oavsett om du är hemmakock eller professionell restaurangkock möter vi dina behov. Vi erbjuder allt från klassiska slevar och stekspadar till smarta köksredskap som underlättar din dagliga matlagning.

<H2>Vilka är de grundläggande köksredskapen att ha i köket?</H2>

För att ha ett grundläggande utbud av redskap och utrustning rekommenderar vi att du har följande hemma i ditt kök:

  • Kökskniv eller köksknivar.
  • En stekpanna.
  • En kastrull eller ett grytset.
  • En måttsats
  • Viktiga redskap som en slev, stekspade och visp.
  • En skärbräda, antingen i trä eller i plast.
  • En ugnsform
  • En grytlapp eller en grytvante
  • Ett durkslag.

Följande underlättar också din upplevelse i köket:

  • En vattenkokare
  • En kaffebryggare
  • En potatisskalare
  • Ett rivjärn

<H2>Vilka märken är de största för köksredskap och köksutrustning?</H2>

Flavorly är återförsäljare för de mest pålitliga och väl ansedda varumärkena inom köksvärlden. Produkterna är av hög kvalitet och skapade med hållbarhet i åtanke. Några av våra toppmärken är Rosti, Gastromax och Fiskars.

<H2>Hur ska man välja material för köksredskap?</H2>

Att välja rätt material för dina köksredskap och köksutrustning är avgörande för din matlagning. Våra experter på Flavorly rekommenderar material som rostfritt stål för knivar, trä för skärbrädor och silikon för bakredskap. Om du däremot har en annan preferens så erbjuder vi såklart produkter i en mängd andra material också.

Oavsett om du är en amatör eller en erfaren kock finns allt du behöver för att förbättra din matlagningsupplevelse här på Flavorly.se. Handla nu och ta dina smaker till nästa nivå tillsammans med oss på Flavorly!

Alt-text: Kök med flera olika sorters köksutrustning, köksredskap och kökstillbehör. Det syns bland annat kastruller, silar, stekpannor, bestick, slevar och knivar.